Η ανάπτυξη περνά μόνο μέσα από την επιχειρηματικότητα
Δεδομένης της μακροχρόνιας ύφεσης που περνά η χώρα μας, οι πολιτικοί συχνά αναλώνονται στο να πείσουν τους πολίτες πως διαθέτουν το κατάλληλο πρόγραμμα που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη. Οι προτάσεις τους αναφέρονται σε ανάπτυξη μέσω εκμετάλλευσης των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας, ανάπτυξη μέσω αναδιοργάνωσης και αναδόμησης του πρωτογενούς τομέα παραγωγής, ανάπτυξη μέσω ιδιωτικοποιήσεων κ.ά.
Στα παραπάνω μέτρα που μπορούν σαφώς να οδηγήσουν στην ανάπτυξη της οικονομίας σε κάποιο δεδομένο χρονικό ορίζοντα, λείπει συνήθως μία τολμηρή πρόταση για τα ελληνικά δεδομένα. Η ανάπτυξη μέσω της τόνωσης της επιχειρηματικότητας. Και παρουσιάζεται ως τολμηρή διότι μέχρι σήμερα, η τόνωση της επιχειρηματικότητας φαίνεται να έχει παταγωδώς αποτύχει. Υπό τις παρούσες συνθήκες, η επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα δεν μπορεί να τονωθεί ούτε μπορεί να γίνει ελκυστική για τους Ελληνες ή τους ξένους επιχειρηματίες.
Τρία είναι τα βασικά σημεία τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην τόνωση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και την προσέλκυση ξένων επενδύσεων:
1) Η μείωση των φορολογικών συντελεστών και του φόρου μερισμάτων. Η συγκεκριμένη πρόταση, ενώ είχε τύχει της υποστήριξης της κυβέρνησης και της τρόικας (υπό συγκεκριμένους όρους) πριν από την προεκλογική περίοδο, δεν φαίνεται να αποτελεί έναν από τους άμεσους στόχους των πολιτικών ηγετών. Υπάρχουν δύο σχολές σκέψης γι' αυτό το θέμα. Η μία πλευρά πιστεύει ότι οι φορολογικοί συντελεστές και ο φόρος μερισμάτων δεν πρέπει να μειωθεί γιατί το κράτος διαπιστώνει συνεχώς μειωμένα τα έσοδά του. Η άλλη πλευρά πιστεύει ότι η μείωση των φορολικών συντελεστών και του φόρου μερισμάτων θα κάνει την Ελλάδα ελκυστική για την επιχειρηματική δραστηριότητα που σε βάθος χρόνου θα αυξήσει τα έσοδα του κράτους. Ομως, σε αυτό το σημείο και υπό το πρίσμα της - επιζητούμενης από όλα τα κόμματα - αναδιαπραγμάτευσης του μνημονίου και των όρων αποπληρωμής του, θα πρέπει να αναρωτηθούν οι Ελληνες πολιτικοί και η τρόικα/ΕΕ τους όρους μίας τέτοιας ενδεχόμενης επαναδιαπραγμάτευσης και επιμήκυνσης της αποπληρωμής. Διότι αυτή μπορεί να συμβεί είτε μέσω δυσβάσταχτης φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων που αναμένεται να προκαλέσει περισσότερη ύφεση είτε θα πραγματοποιηθεί μέσω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών και του φόρου μερισμάτων, που θα προκαλέσουν αύξηση των κρατικών εδόσων μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων και της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων στη χώρα μας, δηλαδή μέσω της ανάπτυξης. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το σύνολο φορολογικών εσόδων θα είναι μεγαλύτερο και θα προέρχεται από υγιείς επιχειρήσεις, σε αντίθεση με τη σημερινή εικόνα επιχειρήσεων που είτε χρεοκοπούν είτε μεταναστεύουν εκτός Ελλάδας σε κράτη με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Εάν τελικά πρόκειται να αποπληρωθεί σε ένα δεδομένο χρονικό ορίζοντα το δάνειο, ο μόνος και βέβαιος τρόπος είναι η τοποθέτηση της χώρας μας σε τροχιά ανάπτυξης και αυξημένης οικονομικής δραστηριότητας. Ο ισχυρισμός ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών θα μειώσει τα φορολογικά έσοδα καταρρίπτεται άλλωστε και από τη θεωρία του Α. Laffer. Η μείωση των φορολογικών συντελεστών, με βάση τη θεωρία του τελευταίου, οδηγούν αντιθέτως σε αύξηση των εσόδων λόγω οικονομικής δραστηριότητας.
2) Η απλοποίηση της σύστασης επιχειρήσεων. Η πολυδιαφημιζόμενη «ίδρυση επιχείρησης σε μία ημέρα ή αλλιώς μίας στάσης» (αγγλιστί «one-stop shop») μέσω του Ν. 3853/2010, ενώ είναι αναμφισβήτητα προς τη σωστή κατεύθυνση, χρήζει μεγάλης βελτίωσης. Κι αυτό διότι η ιστοσελίδα του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δεν οδηγεί, όπως σε άλλες χώρες, στη δημιουργία επιχείρησης σε μία στάση μέσω διαδικτύου γρήγορα και απλά, αλλά παραπέμπει σε αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ.) ή τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ. Εάν προσπαθήσει κάποιος να συστήσει άμεσα μία προσωπική εταιρεία (ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη) θα διαπιστώσει ότι θα πρέπει να πραγματοποιήσει δεκατέσσερις διαφορετικές «στάσεις» μέσα σε λίγες ημέρες, ενώ για τη σύσταση εταιρειών περιορισμένης ευθύνης (ΕΠΕ) και ανώνυμων εταιρειών (ΑΕ) απαιτούνται κατ’ ελάχιστο δεκαπέντε διαφορετικές «στάσεις». Το γεγονός αυτό απαιτεί πολλή προετοιμασία, αρκετή γραφειοκρατία και τη συμβολή συμβολαιογράφου. Τα παραπάνω φαίνεται πως δεν έχουν χτιστεί στη βάση της αναγκαίας «εξωστρέφειας» προς την προσέκλυση επενδύσεων και της απλοποίησης των υφιστάμενων γραφειοκρατικών κανόνων. Η ίδρυση επιχείρησης σε μία ημέρα θα πρέπει να αποτελέσει τη διαφήμιση της χώρας μας στο εξωτερικό, εφόσον έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με αντίστοιχες ήδη επιτυχημένες πρωτοβουλίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
3) Η άμεση κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) και ενσωμάτωση του νέου ΚΒΣ ή αλλιώς Κώδικα Απεικόνισης Συναλλαγών (ΚΑΣ) στον Ν. 2238/1994 ή άλλο φορολογικό νόμο. Ενώ για την παρούσα πρόταση έχουν γίνει διάφορες ανακοινώσεις από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, το ζήτημα έχει ξανά ατονήσει. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως η πολυπλοκότητα και ασάφεια του ΚΒΣ στην Ελλάδα λειτουργεί αποτρεπτικά για την επιχειρηματικότητα και τις ξένες επενδύσεις. Η λεπτομέρεια των κανόνων και διαδικασιών που επιβάλλει ο ΚΒΣ αποτελεί πρωτοτυπία για τη χώρα μιας και ο αντίστοιχος Κώδικας άλλων ευρωπαϊκών χωρών αρκείται μόνο στην καταγραφή των απαραίτητων αρχών και θέτει απλά τις γενικές αρχές της τήρησης των βιβλίων και των στοιχείων. Χρειάζεται λοιπόν να μεταβούμε στον ΚΑΣ στη βάση της απαρίθμησης βασικών αρχών και όχι αναλυτικών κανόνων («principle-based» approach vs. «rule-based» approach), μιας και οι κανόνες του ΚΒΣ δημιουργούσαν ασάφειες, έγιναν αφορμή για φοροδιαφυγή ή ακόμη οδηγούσαν στην «επιλεκτική» κρίση των ελεγκτικών μηχανισμών περί της ορθής τήρησής του και της επιβολής φορολογικών προστίμων.
Στις ημέρες μας κρίνεται αναγκαία η αλλαγή της κατεύθυνσης της πολιτικής προς την ανάπτυξη. Η ανάπτυξη περνά μόνο μέσα από την τόνωση της επιχειρηματικότητας. Η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ως βασικό άξονά της την προσέλκυση επενδύσεων, την ελάφρυνση των βαρών των ήδη εγκατεστημένων ελληνικών επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων στη χώρα που θα τονώσουν την αγορά. Είναι σίγουρο πως πρέπει να δοθούν περισσότερα κίνητρα προς αυτήν την κατεύθυνση. Μόνο τότε θα βρεθούν τα αναγκαία κεφάλαια για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους, τη σωστή διαχειριστική πολιτική και τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος στην ελληνική οικονομία.
Του δρ. Γεωργίου Κοντόπουλου, οικονομολόγου, οικονομικού διευθυντή της Matrix Μεσίτες Ασφαλίσεων & Αντασφαλίσεων ΑΕ
Πηγή:kerdos.gr
Η ανάπτυξη περνά μόνο μέσα από την επιχειρηματικότητα
Δεδομένης της μακροχρόνιας ύφεσης που περνά η χώρα μας, οι πολιτικοί συχνά αναλώνονται στο να πείσουν τους πολίτες πως διαθέτουν το κατάλληλο πρόγραμμα που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη. Οι προτάσεις τους αναφέρονται σε ανάπτυξη μέσω εκμετάλλευσης των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας, ανάπτυξη μέσω αναδιοργάνωσης και αναδόμησης του πρωτογενούς τομέα παραγωγής, ανάπτυξη μέσω ιδιωτικοποιήσεων κ.ά.
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Σελίδα 912 από 1138 |