Aπάτη... γερμανικού τύπου με χρηματοδότηση από την Ε.Ε.

Η Volkswagen με «δόλιο» τρόπο και απάτη εξασφάλισε δάνειο 400 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να κατασκευάσει αυτήν ακριβώς την μηχανή που ήταν στην καρδιά του σκανδάλου με τους ρύπους, γνωστό ως Dieselgate, αναφέρουν αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), που είχαν ξεκινήσει την σχετική έρευνα το 2015.

Οι διαπιστώσεις αυτές αποτελούν ένα ακόμα πλήγμα στην αξιοπιστία του γερμανικού κολοσσού μετά τις αποκαλύψεις του Dieselgate αλλά και τις πρόσφατες αποκαλύψεις για την δημιουργία καρτέλ μεταξύ των πέντε μεγάλων παικτών στην αγορά αυτοκινήτου για να χειραγωγήσουν τον ανταγωνισμό. 

Η έρευνα της OLAF, που ολοκληρώθηκε πριν μερικές ημέρες, γυρίζει πίσω στο Dieselgate, όταν η VW εγκατέστησε στις μηχανές της το παράνομο λογισμικό που επέτρεπε στα αυτοκίνητα να «ξεγελούν» το σύστημα μέτρησης των ρύπων σε συνθήκες εργαστηρίου. Η VW έχει παραδεχθεί ότι 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα της είναι εφοδιασμένα με αυτό το λογισμικό.

Οι αξιωματούχοι της OLAF είπαν ότι άνοιξαν την έρευνα τον Νοέμβριο του 2015 για να εξετάσουν την χρηματοδότηση που εξασφάλιση η VW από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) το 2009, ένα δάνειο που υποτίθεται ότι θα βοηθούσε την μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο να κατασκευάσει μια μηχανή η οποία θα ήταν συμβατή με τις ολοένα και πιο αυστηρές προδιαγραφές για την εκπομπή ρύπων τόσο στην Ε.Ε. όσο και στις ΗΠΑ.

Το συμπέρασμα της OLAF είναι: απάτη και δόλος, αφού σύμφωνα με την Υπηρεσία τα χρήματα διοχετεύτηκαν για την κατασκευή της μηχανής diesel  EA 189 της VW  παρότι τα στελέχη της εταιρείας γνώριζαν ότι αυτό το μοντέλο θα μπορούσε να περάσει τα τεστ μόνο εάν ήταν εφοδιασμένο με το παράνομο λογισμικό.

Η OLAF, όπως αναφέρει το Politico, υποστηρίζει ότι η VW δεν αποκάλυψε αυτή την «καυτή»... λεπτομέρεια στην τράπεζα, προσθέτοντας ότι εάν η EIB γνώριζε, δεν θα χορηγούσε το δάνειο.

Ωστόσο, σύμφωνα με το δημοσίευμα, δεν έχει αποδειχθεί ακόμα ότι το δάνειο αυτό διοχετεύτηκε απευθείας στην δημιουργία του λογισμικού.  

Καθώς η OLAF δεν μπορεί να ασκήσει διώξεις, έχει στείλει σύσταση στους εισαγγελείς που έχουν αναλάβει τις ανακρίσεις στα σκάνδαλα της VW ζητώντας να λάβουν υπόψη τους την έρευνα.  

Επίσης ζητά από την EIB να λάβει άμεσα μέτρα για την εφαρμογή της πολιτικής της κατά της διαφθοράς, ενώ δεν συστήνει την επιστροφή χρημάτων από την VW καθώς η εταιρεία έχει ξεπληρώσει το δάνειο από το 2014.  

Ούτε η VW ούτε το γραφείο της εισαγγελίας απάντησε στο αίτημα του Politico για σχόλιο. 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της OLAF, δυο στελέχη της βιομηχανίας γνώριζαν ότι τα ελαττώματα, που είχε η μηχανή diesel που ήθελε να κατασκευάσει η VW σήμαιναν ότι θα έπρεπε να «εξαπατήσουν» για να ανταποκριθούν στα επιτρεπόμενα όρια των ρύπων.

Αυτή η πληροφορία δεν κοινοποιήθηκε φυσικά στην τράπεζα, παρότι η EIB ζήτησε συγκεκριμένα στοιχεία για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την μηχανή που θα χρηματοδοτούσε.

Αντίθετα μάλιστα: η VW έστειλε email υποστηρίζοντας ότι η μηχανή της ανταποκρίνεται «στις προσδοκίες της εταιρείας να γίνει η πλέον καινοτόμα αυτοκινητοβιομηχανία με έμφαση στην περαιτέρω μείωση των ρύπων και της κατανάλωσης καυσίμων». 

Τον Φεβρουάριο του 2011 και ενώ το χρηματοδοτούμενο από την EIB σχέδιο είχε ολοκληρωθεί, η VW έστειλε ενημερωτικό υλικό στην τράπεζα υπογραμμίζοντας πόσο περήφανη είναι που κατάφερε με επιτυχία να μειώσει την εκπομπή ρύπων.

«Το βασικό αποτέλεσμα, να κατασκευαστούν αξιόπιστα αυτοκίνητα που εξοικονομούν καύσιμα και ταυτόχρονα συμμορφώνονται με την νέα νομοθεσία της Ε.Ε. για την μείωση των ρύπων, έχει επιτευχθεί» αναφέρεται στην σχετική έκθεση της VW τον Δεκέμβριο του 2011.

«Επομένως το σχέδιο συμβαδίζει με την πολιτική της Τράπεζας για την κλιματική αλλαγή», καταλήγει υποστηρίζοντας ότι η μηχανή έχει κατασκευαστεί «σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές... με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα» (!).

efsyn.gr